Nákupní košík je prázdný

Společnost chovatelů a pěstitelů Litomyšl používá již jeden rok dva návěsy Krampe BB 700

Pátek 24.06.2011

 

Největší nemusí být nejlepší
 
Otázka dopravy v zemědělství je tématem, které se řeší již mnoho let němž se konfrontují traktory s nákladními automobily, spekuluje se o kubatuře, spotřebě nafty, měrných tlacích na půdu. Zemědělství je však oborem velmi specifickým a tak nelze dát univerzální odpověď a spokojen bývá vždy ten uživatel, který si zvolí vhodné řešení do svých podmínek.
 
Nejinak je tomu v ZD chovatelů a pěstitelů v Litomyšli. Tento zemědělský podnik, v němž má část členského podílu ZD Dolní Újezd, obhospodařuje 730 ha orné půdy a 100 ha luk a pastvin a má též rozvinutou živočišnou výrobu v níž chová 500 kusů mléčného skotu.
 
1000 kWh energie
 
V na jaře 2008 začali v Litomyšli se stavbou bioplynové stanice a na podzim téhož roku v ní zahájili provoz. Bioplynová stanice má výkon 1000 kWh a jejím hlavním palivem je kukuřičná siláž, ale mimoto též organické zbytky ze zemědělské výroby, hovězí hnůj i kejda.
Organické materiály jsou tak v bioplynové stanici dobře energeticky zhodnoceny a přitom se z nich neztrácejí základní živiny. Jediným problémem je snížený obsah organických látek v digestátu (zbytkový produkt po vyčerpání metanu), který je dán tím, že metan je chemicky CH4 a tak ochuzuje organický materiál o uhlík, a uhlík představuje základní složku organických látek. Aby díky tomu organické látky neubývaly v půdě (v kejdě ani v hnoji se na pole nevracejí) používají v Litomyšli intenzivní pěstování meziplodin, které se zaorávají tak navázaný vzdušný uhlík ukládají zpět do půdy.
 
Nové řešení dopravy
 
Bioplynová stanice potřebuje pravidelný přísun materiálu, kterého spotřebuje tři vagony (30 tun) denně. Jak již bylo zmíněno základem je kukuřičná siláž a senáž, což znamená zvýšené plochy pro pěstování kukuřice (asi 400 ha) a také vyřešenou logistiku její sklizně a konzervace.
A tím se již dostáváme k technice. V Litomyšli dosud pro vnitropodnikovou dopravu používali traktory Zetor Forterra s devítitunovými návěsy. Před pěti lety to byl pokrok když přešli od klasických sedmdesátek a k výkonnějším traktorům a Forterry fungovaly spolehlivě. Ale pokrok nelze zastavit a tak v minulém roce pokročili další stupeň výše a to k výkonnějším traktorům a návěsům.
Pořídili si tři traktory New Holland T 7040 (180 k bez navýšení výkonu) a k nim dva návěsy Krampe Big Body 700 s užitečnou hmotností 17 a celkovou 24 tun. Tři traktory a dva návěsy? Nákupem tří traktorů totiž vyřešili celou technologii sklizně pícnin. Při sklizni jetelotrav používají nejčastěji devítimetrovou žací trojkombinaci Fella nesenou na třetím novém traktoru T 7040. Žací kombinace má diskové žací ústrojí doplněné o kondicionéry a shazovacími pásy a narušená píce dobře zavadá i v řádku. Sběr je prováděn samojízdnou řezačkou a při odvozu nastupují zmíněné traktory New Holland T 4070 s velkoobjemovými vozy Krampe Big Body 700. Uvedené dvounápravové vozy jsou jendostranně sklápěné, mají objem korby 24 m3 (s nástavkami až 36 m3) a jejich dvě nápravy jsou odpruženy pomocí parabolických pružin (na přání lze volit odpružení hydropneumatické). Standardem je náběžné řízení zadní nápravy, na přání je možné též řízení nucené a standardem u modelu 700 je odpružená oj a hydraulické zavírání zadního čela či vzduchové brzdy.
 
 
 
Jaký přepravní objem zvolit?
 
Naskýtá se otázka proč pro dopravu nezvolit větší návěsy a výkonnější traktory. Je sice známou poučkou, že s větším přepravovaným objemem se zvyšuje produktivita a klesají náklady na přepravenou tunu materiálu, avšak do hry vstupuje vždy vícero okolností. Tou zásadní je Litomyšli skutečnost, že středisko je v těsné blízkosti města a tak velká část dopravy musí být uskutečňována přes něj. A to po nikterak prostorných silnicích.
Manévrovat ve městě s velkým třínápravovým návěsem není snadné a stejné je to při jízdě po úzkých okreskách. A také přepravovaný objem okolo 37 m3 se jeví jako ideální pro rozhrnování a dusání na jámě,  které obstarává velký kolový nakladač JCB.
Současné dvě soupravy traktorů New Holland výkonem 180 k s návěsy Krampe tak mají obdobnou výkonnost jako původních pět traktorů jejichž výkon byl jen 110 až 120 k a tahaly návěsy s užitečnou hmotností 9 tun. Přitom denní spotřeba paliva jednoho nového traktoru činí při odvozu řezanky okolo 150 litrů nafty, zatímco u původního traktoru to bylo asi 110 litrů.
Jeden nový traktor s uvedeným návěsem však zastane stejnou práci jako 2,5 původního. Je to dáno jednak tím, že jednou jízdou převeze více jak dvojnásobný objem a navíc díky vyššímu výkonu motoru udrží i vyšší transportní rychlost. Traktory s jmenovitým výkonem 180 koní, mají totiž při dopravě výkonové navýšení až na 234 k výkonu maximálního (Power Boost od výrobce) a navíc je v nich instalováno navyšování výkonu od firmy Steinbauer, což je přídavná řídící jednotka, která umí výkon navýšit až o 40 k. Posledně uvedený systém není v činnosti trvale, ale obsluha si jej může zapínat podle potřeby. V souladu s plně pod zatížením řazenou převodovkou PowerCommand s dobře vyřešeným automatickým řazením to znamená efektivitu při nasazení v dopravě.
 
      Nová technika přináší takřka vždy úsporu provozních nákladů. Na příkladu ZD v Litomyšli je to dobře vidět. Místo původních pěti traktorů jsou nyní potřeba jen dva, což znamená úsporu pohonných hmot i počtu traktoristů, kteří se mohou věnovat jiným činnostem. Nové traktory jsou navíc univerzální ve svém nasazení, kdy mohou provádět většinu dopravních i polních prací i část prací půdozpracujících. I když pro většinu těžkých prací typu podmítky orby a setí mají v podniku traktor z vyšší výkonnostní kategorie.
 
Luboš Stehno
Šefredaktor časopisu Mechanizace zemědělství

Registrace newsletteru

Chcete-li pravidelně dostávat zajímavé novinky o naší zemědělské technice, o nových produktech a akcích, potom vyplňte následující formulář a veškeré informace budou chodit pohodlně do Vaší e-mailové schránky.

Registrovat

Prohlédněte si archiv novinek »

Kontaktujte nás