Liponova Lipoltice silážuje s technikou Annaburger
Pondělí 04.11.2013
Mnoho zemědělských farem ví, že základem zemědělské dopravy je především efektivita. Tedy přepravení co nejvíce materiálu pomocí co nejmenších nákladů. V praxi to znamená využití co nejmenšího počtu pracovníků, nízká spotřeba paliva a minimální náklady na provoz. A stále častěji se potvrzuje, že šetřit se v segmentu dopravní techniky opravdu nevyplácí.
V Lipolticích šli cestou moderní výkonné techniky ve všech oblastech, včetně dopravy komodit. V roce 2008 zakoupili výměnný systém Annaburger HTS 33.79 s dvoustranně sklápěnou korbou. Jednalo se o první takový výměnný systém v ČR. Vůz byl v základu vybaven hydropneumatickým odpružením náprav, hydraulickým nuceným řízením a komfortní elektrohydraulickým ovládáním. Obut byl do pneumatik Michelin Cargo XBib 600/55 R26,5. Agregován byl s traktorem John Deere 8530, který na farmě slouží jako hlavní tahač.
V letošním roce v Lipolticích zakoupili předváděcí výměnný systém HTS 22.79 s překládací nástavbou (možná si jej pamatujete z minulé výstavy Techagro). Na podvozek okamžitě dokoupili nástavbu Teleliner včetně přestavby na senážní vůz. Výměnný systém je opět hydropneumaticky odpružen, ale byl obut do pneumatik Michelin 710/50 R26,5. Teleliner nástavba má teleskopicky výsuvné postranice, které poskytují objem cca 36 m3. Během 30 minut lze na vůz namontovat tříválcové rozmetací ústrojí. Vůz je agregován s traktorem John Deere 7820.
Toto je jeden z mnoha příkladů, jak lze moderní dopravu postavit na výměnných systémech. Tridem 5 let slouží s jedinou nástavbou, ale okamžitě lze na něj zakoupit například cisternovou nástavbu a udělat z něj plnohodnotnou aplikační cisternu při výrazně nižších pořizovacích nákladech. Každý si jistě sám spočítá, kolik by stál třínápravový návěs, třínápravová aplikační cisterna, dvounápravový překladač, rozmetadlo hnoje a ještě senážní vůz.
Jelikož řada lidí stále nevěří ve finanční výhodnost výměnných systémů a kombinovaných vozů, tak jsem si na příkladu z Lipoltic spočítal, kolik ušetřili proti nákupu jednoúčelových strojů (včetně hypotetické cisterny). Za ušetřené peníze si lze koupit 300k traktor v solidní výbavě. Pokud by chtěli šetřit na odpružení vozů, tak i při použití jednoúčelových strojů na základním odpružení by se za rozdíl nakoupil cca 200k traktor. A to jsou jen dva výměnné systémy. Kolikpak asi ušetřili zákazníci, kteří jich mají 14....?