Nákupní košík je prázdný

Jak ideálně využít v dopravě 180k traktor?

Úterý 23.09.2014

V podmínkách českého zemědělství se stále ještě neřeší ve velkém měřítku ekonomika provozu dopravních souprav. Stačí se podívat na linku na odvoz silážní kukuřice u bioplynových stanic a mnohdy nad zvolenými agregacemi zůstává rozum stát. Někdy se jedná o momentální spojení, někdy o nutnost vzhledem k místním podmínkám, často však o trvalou agregaci. Přitom na dopravě materiálu lze ušetřit obrovské množství finančních prostředků.

Klíčem je vhodná agregace traktoru a návěsu. Tedy aby traktor táhl co možná nejvíce materiálu při dostatečném výkonu motoru.Spotřebu paliva je nutno rozložit na co nejvíce přepravených tun. Spousta uživatelů potvrdí, že traktor o výkonu 250 koní vůbec neví, jestli na návěsu táhne 15 nebo 20 tun. Spotřebu má vesměs stejnou. Ale spotřeba na přepravenou tunu se významně liší. Od stále většího počtu zákazníků slýcháme, že největší třínápravové návěsy, agregované s 300k traktory, nejsou z ekonomického hlediska to pravé ořechové. A to především kvůli vysoké pořizovací ceně technicky složitého návěsu, o traktoru a jeho obutí ani nemluvě.

Stejní uživatelé se přiklání k soupravám traktorů o výkonu 160 - 200 koní s největšími dvounápravovými návěsy o délce korby 7 a více metrů. Takový traktor má nízkou pořizovací cenu, nízké náklady na opravy, nízkou spotřebu paliva a s nákladem si poradí velice obstojně. Nutnou podmínkou však je kvalitní (tedy hydropneumatické) odpružení návěsu a oje a flotační pneumatiky, ideálně 600/55 R26,5. Tím je zaručeno snadné táhnutí vozu a jeho příznivý vliv na jízdní vlastnosti soupravy.

Podobných souprav jsme ukázali na fotografiích desítky. Jsou podniky, které se v takových agregacích vyžívají a nejsou s tím problémy. Náš předváděcí Schubmax Plus s traktorem 180 koní nás opět utvrdil, že takovéto agregace jsou budoucnost. Díky hydropneumatickému odpružení návěs nešťouchal do traktoru, díky flotačním pneumatikám Michelin se lehce táhl i na mokrém povrchu a díky výtlačnému čelu nebyl žádný problém s vyprázdněním na jámě. Návěs byl za 70 vteřin prázdný při téměř volnoběžných otáčkách traktoru. Souprava vezla kolem 16 tun siláže, objem vozu je téměř 40 kubíků.

Ve stejné lince pracoval o 100 koní silnější traktor s menším návěsem. Ekonomika provozu je jasná. Ve stejné lince jezdil i traktor 350 koní s třínápravovým návěsem, který má téměř identický objem, jako tento Schubmax Plus. Rozdíl v natankovaných litrech by byl asi zajímavý.

Nutno připomenout, že vždy prvořadým hlediskem spojování souprav by měla být bezpečnost a při práci na svazích je potřeba tomuto faktu upravit traktor. Tím se nemyslí nutně zapojit traktor s výkonem o 100 koní větším, ale především traktor dotížit, aby ho návěs nešťouchl. O kvalitních brzdách a odpružení nemůže být sebemenší pochybnost, tam to musí být technická špička. A v kabině samozřejmě musí být špičkový řidič.

V případě dotazů a potřeby navrhnout pro Vaše podmínky ideální soupravu nás neváhejte kontaktovat. Rádi Vám poradíme a pomůžeme dosáhnout optimálních výsledků.


Registrace newsletteru

Chcete-li pravidelně dostávat zajímavé novinky o naší zemědělské technice, o nových produktech a akcích, potom vyplňte následující formulář a veškeré informace budou chodit pohodlně do Vaší e-mailové schránky.

Registrovat

Prohlédněte si archiv novinek »

Kontaktujte nás